:::: MENU ::::

Koło dwumasowe – jak to działa?

  • Nov 08 / 2013
  • Comments Off on Koło dwumasowe – jak to działa?
Mechanika

Koło dwumasowe – jak to działa?

W nowoczesnych dieslach nie ma problemu z szarpaniem podczas pracy. Równomiernie rozłożone cykle zapłonowe mieszanki w poszczególnych cylindrach umożliwiają pracę takiego silnika właściwie bez koła zamachowego, lub z bardzo zredukowanym kołem. Jest jednak pewne „ale”… Wibracje. Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. Aby zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe.
Koło dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch lekkich kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Dwie tarcze mogą się skręcać między sobą nawet o 80 stopni. Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe ze względu na niską masę pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa – nawet o 5%. Duży tłumik drgań, zamiast sprężyn na sprzęgle, wydłuża natomiast czas życie skrzyni biegów i synchronizatorów. Niedoskonałość konstrukcji i materiałów w kołach dwumasowych to jedno, ale bardzo szybkie zużycie tłumika drgań ma również związek z techniką jazdy. Nowoczesne diesle maja potężny, płasko rozłożony, moment obrotowy. To właśnie ta ich cecha jest przekleństwem sprzęgła i „dwumasówki”. Odrobinę za głęboki ruch stopą, za wysokie obroty przy ruszaniu i tłumik drgań działa pod maksymalnym obciążeniem. Takich cykli jest on w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy, ale w warunkach miejskich to wciąż za mało.
Co robić, żeby oszczędzać koło dwumasowe? Po pierwsze, nie należy ruszać z piskiem opon, szkodliwe są również gwałtowne redukcje biegów i „strzały ze sprzęgła”. Technika jazdy „oszczędnościowej” polega również na bardzo płynnym posługiwaniu się samym gazem i utrzymywaniu obrotów silnika w przedziale od 2000 do 2200.Pamiętajmy też, że koło dwumasowe zużywa się równomiernie do obciążenia jednostki napędowej. Bardzo forsujące dla tego elementu jest np. holowanie cięższych przyczep.

Typowe objawy uszkodzenia koła dwumasowego:

• Dziwne dźwięki podczas zapłonu i gaszenia silnika
• Drgania na biegu jałowym
• Nierówna praca silnika
• Drgania przenoszone na karoserię podczas jazdy
• Hałasy wydobywające się z okolicy skrzyni biegów

Comments are closed.