:::: MENU ::::

Blog

  • Dec 14 / 2013
  • 0
Mechanika

Klimatyzacja w samochodzie

Zasada działania klimatyzacji jest, ogólnie mówiąc, podobna do zasady działania lodówki. Sprężany i rozprężany gaz krążąc w zamkniętym i szczelnym układzie schładza powietrze „kontaktując” się z nim za pośrednictwem wymiennika ciepła, zwanego parownikiem. Powietrze z wnętrza samochodu przechodzi przez parownik na skutek wymuszenia jego ruchu przez dmuchawę. W tym miejscu jest schładzane i chłodniejsze już – wtłaczane do samochodu. Aby mogło nastąpić takie schłodzenie, gaz znajdujący się w parowniku musi mieć niską temperaturę.

Poprzez parownik powietrze oddaje ciepło czynnikowi chłodniczemu, czyli ogrzewa przepływający przez parownik gaz. W drugim wymienniku ciepła (skraplaczu) ciepło przejmowane jest z czynnika i następuje jego schłodzenie.Sprężarka napędzana przez pasek klinowy (czyli przez silnik) zasysa czynnik chłodniczy w postaci pary z parownika poprzez przewód ssawny, spręża go i dostarcza do skraplacza. Sprężanie powoduje wzrost temperatury i ciśnienia na tyle, że ciepło pobrane w parowniku może z kolei zostać oddane w skraplaczu. Wskutek sprężenia pary czynnika chłodniczego w sprężarce osiągana jest temperatura około 60-100 °C. Czynnik chłodzący przechodzi w stan płynny. Następnie czynnik chłodniczy jest gromadzony w zbiorniku odwadniacza i osuszany. Czynnik chłodniczy i olej sprężarkowy przenoszony za pomocą czynnika są silnie higroskopijne, a więc obecność wody mogłaby doprowadzić do uszkodzenia sprężarki i przewodów w skutek korozji. Dalej czynnik z odwadniacza przechodzi do zaworu rozprężnego gdzie w wyniku spadku ciśnienia, stan czynnika ulega zmianie na tyle, że może nastąpić odparowanie czynnika w parowniku wskutek pobrania ciepła od powietrza z kabiny samochodu. Chłodne powietrze jest wtłaczane z powrotem do kabiny, a czynnik (gaz) zaczyna swoją drogę od nowa, czyli jest zasysany przez sprężarkę. Cykl powtarza się tak długo, jak długo załączona jest klimatyzacja. Żeby klimatyzacja działała prawidłowo cały układ musi być zamknięty i szczelny, oraz musi być wypełniony odpowiednią ilością gazu zmieszanego z olejem.

Całe urządzenie klimatyzacyjne składa się z kilku podstawowych części:

• sprężarka
• skraplacz
• osuszacz

• wziernik kontrolny
• zawór rozprężny
• parownik

Kiedy robić przegląd klimatyzacji?
Prawidłowa eksploatacja układu klimatyzacji wymaga, aby przynajmniej raz w roku poddać go okresowemu przeglądowi. Rutynowego przeglądu klimatyzacji samochodowej wcale nie należy robić koniecznie przed letnim sezonem. Zabieg ten można wykonać już wiosną, zanim nadejdą upały. Samochód należy oddać do specjalistycznego warsztatu, zajmującego się układami chłodzącymi. Tam zostanie zbadany stan sprężarki, skuteczność chłodzenia układu, sprawdzony zostanie też przede wszystkim poziom ilości czynnika chłodzącego. Gdy w warsztacie specjaliści stwierdzą zagrzybienie w układzie, fachowo je usuną. Wszelkie usterki i nieszczelności zostaną naprawione, a w przypadku stwierdzenia poważnego uszkodzenia kompresora, mechanicy go wymienią.

  • Nov 08 / 2013
  • Comments Off on Koło dwumasowe – jak to działa?
Mechanika

Koło dwumasowe – jak to działa?

W nowoczesnych dieslach nie ma problemu z szarpaniem podczas pracy. Równomiernie rozłożone cykle zapłonowe mieszanki w poszczególnych cylindrach umożliwiają pracę takiego silnika właściwie bez koła zamachowego, lub z bardzo zredukowanym kołem. Jest jednak pewne „ale”… Wibracje. Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. Aby zapobiec tym zjawiskom stosuje się koło zamachowe dwumasowe.
Koło dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch lekkich kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Dwie tarcze mogą się skręcać między sobą nawet o 80 stopni. Dzięki zastosowaniu dwumasowego koła zamachowego zmniejszają się drgania na małych obrotach silnika, zostaje również zmniejszone szarpnięcie w momencie załączania sprzęgła. Ponadto, koło dwumasowe ze względu na niską masę pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa – nawet o 5%. Duży tłumik drgań, zamiast sprężyn na sprzęgle, wydłuża natomiast czas życie skrzyni biegów i synchronizatorów. Niedoskonałość konstrukcji i materiałów w kołach dwumasowych to jedno, ale bardzo szybkie zużycie tłumika drgań ma również związek z techniką jazdy. Nowoczesne diesle maja potężny, płasko rozłożony, moment obrotowy. To właśnie ta ich cecha jest przekleństwem sprzęgła i „dwumasówki”. Odrobinę za głęboki ruch stopą, za wysokie obroty przy ruszaniu i tłumik drgań działa pod maksymalnym obciążeniem. Takich cykli jest on w stanie wytrzymać nawet kilkaset tysięcy, ale w warunkach miejskich to wciąż za mało.
Co robić, żeby oszczędzać koło dwumasowe? Po pierwsze, nie należy ruszać z piskiem opon, szkodliwe są również gwałtowne redukcje biegów i „strzały ze sprzęgła”. Technika jazdy „oszczędnościowej” polega również na bardzo płynnym posługiwaniu się samym gazem i utrzymywaniu obrotów silnika w przedziale od 2000 do 2200.Pamiętajmy też, że koło dwumasowe zużywa się równomiernie do obciążenia jednostki napędowej. Bardzo forsujące dla tego elementu jest np. holowanie cięższych przyczep.

Typowe objawy uszkodzenia koła dwumasowego:

• Dziwne dźwięki podczas zapłonu i gaszenia silnika
• Drgania na biegu jałowym
• Nierówna praca silnika
• Drgania przenoszone na karoserię podczas jazdy
• Hałasy wydobywające się z okolicy skrzyni biegów