:::: MENU ::::

900 (1978-1993)

  • Nov 08 / 2013
  • 0

900 (1978-1993)

Samochód ten, produkowany w latach 1978-1993, konstrukcyjnie bazował na modelu Saab 99, lecz był od niego nieco większy. Początkowo do napędu użyto silnika o pojemności 1985 cm³ o mocy 100 KM. Wersje nadwoziowe obejmowały dwu i czterodrzwiowego sedana oraz trzy i pięciodrzwiowego hatchbacka. W roku 1983 na salonie samochodowym we Frankfurcie pokazano prototyp Saaba 900 Turbo 16 Cabriolet. W roku 1984 wprowadzono silniki z głowicami o czterech zaworach na cylinder. W 1986 kabriolet pojawił się też na rynku z miejsca stając się klasykiem. Trzy lata później zaczęto stosować powszechnie system ABS i poduszkę powietrzną dla kierowcy

Rok 1986 to wprowadzenie i modernizacja modelu Turbo z intercoolerem, którego brakowało w wersji 145 KM produkowanej od 1979-1985. We wczesnych latach 90. gdy kryzys głęboko spoglądał producentom w oczy, Saab zaprezentował na początku 1990 roku wersję z silnikiem o niskim stopniu doładowania i mocy 145 KM popularnie zwaną LPT (Low Pressure Turbo – Niskie Ciśnienie Turbo). Model LPT stanowił bezpośrednią alternatywę dla produkowanego między 1985-1993 mocnego 16-zaworowego silnika 2 litrowego turbo o mocy 175 KM. Na dwa lata przed zakończeniem produkcji w 1991 roku zastosowano dodatkowo 16 zaworowy silnik wolnossący o pojemności 2119 cm³ o mocy 141 KM. Kolektor dolotowy został powiększony i przebudowany do lepszego i większego przepływu, zmieniono także w nim kolektor ssący i głowicę. Często ten właśnie silnik napędzał odkrytą wersję kabrioletu modelu 900. Najbardziej znane i pożądane są jednak wersje Turbo, co ciekawe saab 900 ma ich w ofercie więcej niż silników o normalnej aspiracji. Saaby 900 wyposażane są w silniki turbodoładowane o mocach od 145 KM w wcześniejszych wersjach do 185 KM bez katalizatora w mocnych, rzadkich i limitowanych wersjach Carlsson. Zbudowano razem 908,817 tysięcy aut. W 1987 roku auto przeszło face lifting. Zmieniono m.in. reflektory, atrapę chłodnicy.

900_kroko