:::: MENU ::::

900 NG / 9-3 I (1993-2002)

  • Nov 08 / 2013
  • 0

900 NG / 9-3 I (1993-2002)

Następca modelu 900 I-generacji gotowy był już w 1991 roku, jednak brak pieniędzy wstrzymywał wprowadzenie go do produkcji. Zastrzyk finansowy nowego właściciela (General Motors) sprawił, że w 1993 roku nowy Saab 900 pojawił się na rynku. Konstrukcyjnie bazował na płycie podłogowej Opla Vectry/Calibry, jednak zarówno stylistyka, jak i zastosowana technika pozostały charakterystyczne dla marki. Współpraca z GM wymusiła na Saabie reorganizację systemu pracy: o ile Saab 900 I-generacji powstawał w przeciągu 100 godzin, nowy model opuszczał linię już po niespełna 30 godzinach. Publiczna prezentacja samochodu odbyła się 21 lipca 1993 roku w Trollhättan i natychmiast spotkał się z dużym zainteresowaniem: w przeciągu pierwszych 10 dni jego produkcji do Saaba wpłynęło blisko 3000 zamówień.

   Wśród miłośników Saaba nowy model zyskał przydomek 900NG. Występowały trzy warianty nadwozia Saaba 900: trzydrzwiowa, pięciodrzwiowa oraz potem także dwudrzwiowy kabriolet. Samochód występował w kilku wersjach wyposażenia, te same wersje mogły się od siebie różnić w zależności od tego, na jaki rynek były przeznaczone. W uproszczeniu można wprowadzić podział na uboższą wersję S oraz bogatszą SE. W niektórych krajach konkretne warianty wyposażenia występowały tylko w połączeniu z określonym silnikiem (np. w USA wersja S występowała tylko z silnikiem bez turbodoładowania a silnik V6 i turbo były dostępne w wariancie SE).

   Saab 9-3 I to tak naprawdę Saab 900 II generacji poddany modernizacji w 1998 roku, kiedy to zmieniono nazwę model z 900 na 9-3. Wielu fanów z oburzeniem patrzyło w przyszłość najmniejszego Saaba, a także na całą markę w tamtych latach. Podobnie jak z poprzednim modelem firma Saab korzystała z zaplecza technicznego General Motors – modelu Opel Vectra, co zaowocowało wprowadzeniem pierwszego silnika diesla w historii tej marki. Model 9-3 to ostatni Saab korzystający z kwintesencji marki, nowych rozwiązań technicznych i charakterystycznego wyglądu dla tej firmy.

   W stosunku do modelu 900 zrezygnowano z usterkowego silnika Opla 2.5 V6, w którym często psuł się rozrząd, za to po raz pierwszy pojawił się w ofercie silnik diesla R4 2.2 (2172 cm³) o mocy 116 KM, będący konstrukcją firmy Isuzu (przejęty od Opla Vectry). W przeciwieństwie do silników wysokoprężnych wszystkie silniki benzynowe należały do rodziny Saab H. Wszystkie silniki tej rodziny były wyposażone w podwójny wałek rozrządu i 16 zaworów. B205R generował 102,5 KM z litra pojemności. B235R pochodzący z wersji Viggen generował 342 Nm. Filozofia ‘EcoPower’ marki Saab zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, gdy jest to konieczne, przy jednoczesnym zapewnieniu niskiego zużycia paliwa a także niskiego poziomu emisji spalin.

   W 1999 roku pojawiła się limitowana wersja Viggen (szw. piorun, grzmot) z silnikiem R4 2.3 Turbo 230 KM. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało mu 6,4 s, a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Od zwykłej wersji Saaba 9-3 różniła go turbosprężarka Mitsubishi TD04-HL15-5, dzięki której podniesiono ciśnienie do 1,4 bara, oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika (ECU), zmodyfikowane zostało również sprzęgło wraz z dociskiem, zastosowano wytrzymalsze półosie. Dodatkowo Viggen otrzymał obniżone zawieszenie. W sumie wyprodukowane 4600 egzemplarzy. Produkcje zakończono w 2002 roku, kiedy to wyszedł nowy 9-3.

93clas